strona archiwalna
Orzeł
A A A

Badanie WNH/DS/1/2009

drukuj drukuj

Akademickie kształcenie a psychiczny rozwój studentów

Celem realizowanego zadania jest pogłębienie poziomu świadomości dydaktycznej nauczycieli akademickich dotyczącej osobliwych wymogów procesu edukacji w szkołach wyższych. Analizie i prezentacji podczas realizacji zadania podlegać będą m.in. informacje charakteryzujące stopień rozwoju intelektualnego i społecznego, wymagany od osób, które kończą wyższe uczelnie. Autor zakłada, że jest to poziom umożliwiający absolwentom studiów profesjonalne wykonywanie specjalistycznej pracy odpowiadającej ich osobliwemu (respective kierunkowemu) przygotowaniu. Poziom ten zostaje w tekście sprecyzowany i opisany w kategoriach psychologicznych, a także porównany ze stopniem umysłowego rozwoju młodzieży rozpoczynającej naukę w wyższych uczelniach. W efekcie zostają określone, a następnie krótko omówione, ważkie z dydaktycznego punktu widzenia, zasadnicze przeobrażenia struktur intelektu oraz metody stymulacji umysłowego rozwoju przydatne w pracy z młodzieżą akademicką.


Zgodnie ze współczesną psychologiczną wiedzą winny one stymulować rozwój różnorodnych form rozumowania relatywistycznego i dialektycznego. Powinny prowadzić do opanowania przez jednostki czynności myślenia systemowego, intersystemowego, metasystemowego i paradygmatycznego. Mają sprzyjać  rozwojowi czynności  metamyślenia, zdaniem autora, konstytutywnych dla efektywnej pracy wykonywanej przez specjalistów.
 

Strona archiwalna
Uniwersytet Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie
ul. Gustawa Herlinga-Grudzińskiego 1, 30-705 Kraków
https://uafm.edu.pl

Projekt i realizacja: Ideo Powered by: CMS Edito