strona archiwalna
Orzeł
A A A

Wytyczne dla studentów Pielęgniarstwa

drukuj drukuj

Wytyczne dla studentów pielęgniarstwa

Zmiana w systemie kształcenia pielęgniarek, spowodowana jest przez dynamiczne zmiany zachodzące w pielęgniarstwie, determinowane między innymi integracją Polski z krajami Unii Europejskiej. Zmiany te, zmierzają między innymi do stworzenia możliwości podnoszenia kwalifikacji na każdym etapie realizacji praktyki zawodowej. Propozycją uzupełniania kompetencji dla pielęgniarek dyplomowanych są studia uzupełniające tzw. „pomostowe”, które pozwolą tej grupie uzyskać tytuł licencjata pielęgniarstwa. Czas trwania oraz wymiar godzinowy tych studiów określony został w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 11 maja 2004 r w sprawie szczegółowych warunków prowadzenia studiów zawodowych na kierunku pielęgniarstwo lub położnictwo przeznaczonych dla pielęgniarek i położnych posiadających świadectwo dojrzałości i będących absolwentami liceów medycznych oraz medycznych szkół zawodowych kształcących w zawodzie pielęgniarki i położnej /Dz.U. Nr 110, poz. 1170/. Przewidziane w programie nauczania zajęcia praktyczne i praktyki zawodowe, nie więcej jednak niż 50 % wymiaru tych zajęć i praktyk, mogą zostać zaliczone na wniosek studenta przez kierownika jednostki organizacyjnej szkoły wyższej prowadzącej studia zawodowe, po wcześniejszym zasięgnięciu opinii Krajowej Rady Akredytacyjnej Szkolnictwa Medycznego.
Forma uzupełniania może być realizowana przez wszystkie uczelnie i wyższe szkoły zawodowe, prowadzące kształcenie na kierunku pielęgniarstwo. Charakterystyka studenta kończącego studia jest zgodna z charakterystyką licencjata pielęgniarstwa zawartą w standardzie kształcenia (załącznik nr 80 do Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dn. 12 lipca 2007- w sprawie standardów kształcenia dla poszczególnych kierunków oraz poziomów kształcenia, a także trybu tworzenia i warunków jakie musi spełniać uczelnia, by prowadzić studia międzykierunkowe oraz makrokierunki Dz.U. Nr.164, poz.1166)
Natomiast zakres i charakter treści kształcenia oceniany jest indywidualnie w formie LEARNING CONTRACT na podstawie standardu kształcenia dla zawodu pielęgniarki poprzez krytyczną refleksję dotyczącą posiadanych kompetencji, realizowanych w ramach studiów uzupełniających.
Podstawą organizacji kształcenia studiów tzw. pomostowych i doboru metod jest wiek i doświadczenie zawodowe osób, które zdecydowały się na podnoszenie kwalifikacji. Dlatego też, istota kształcenia osób dorosłych polega na wzbudzaniu i rozwijaniu motywacji do świadomego i odpowiedzialnego uczestniczenia w ukierunkowanym samokształceniu.
Student realizuje zajęcia teoretyczne, zajęcia praktycznie i praktyki zawodowe, zgodne co do treści z programem nauczania. Proces kształcenia wyznacza misje kierunku pielęgniarstwa. Dlatego też będzie on ukierunkowany na naukowy i praktyczny aspekt pielęgnowania. Będzie zmierzał do rozwoju aktywności studentów i pogłębiania motywacji do samokształcenia, odbywał się w atmosferze rzetelnej pracy, szacunku, życzliwości i zaufania, zgodnie z ogólnoludzkimi zasadami etyki.

Strona archiwalna
Uniwersytet Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie
ul. Gustawa Herlinga-Grudzińskiego 1, 30-705 Kraków
https://uafm.edu.pl

Projekt i realizacja: Ideo Powered by: CMS Edito