strona archiwalna
Orzeł
A A A

Procedura weryfikacji osiągania efektów uczenia oraz zasad oceniania studentów WPAiSM w dyscyplinie nauki prawne

drukuj drukuj
PROCEDURA WERYFIKACJI OSIĄGANIA EFEKTÓW UCZENIA ORAZ ZASAD OCENIANIA STUDENTÓW WPAiSM
W DYSCYPLINIE NAUKI PRAWNE

1. Cel i przedmiot procedury  

Celem procedury jest weryfikowanie osiąganych efektów uczenia oraz zasad oceniania studentów. Przedmiotem procedury jest określenie zasad i sposobu oceny osiągania zakładanych efektów uczenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych na poszczególnych kierunkach studiów o profilu ogólnoakademickim w dyscyplinie Nauki prawne. 

 

2. Zakres stosowania procedury 

Procedura dotyczy wszystkich studentów oraz nauczycieli akademickich realizujących zajęcia dydaktyczne na WPAiSM w dyscyplinie nauki prawne niezależnie od formy zatrudnienia. Weryfikacja osiąganych efektów uczenia odnosi się do efektów przedmiotowych, kierunkowych oraz efektów uzyskiwanych w trakcie praktyk studenckich i innych form uzupełniających proces kształcenia.

 

3. Definicje  

3.1. Efekty uczenia – zasób wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych uzyskiwanych przez studenta w procesie uczenia się na określonym kierunku studiów. 

3.2. Przedmiotowe efekty uczenia – efekty uczenia zdefiniowane w karcie przedmiotu przez nauczyciela akademickiego odpowiedzialnego za przedmiot.

 

4. Odpowiedzialność 

4.1. Nauczyciel akademicki – wprowadza kartę przedmiotu, w której określa przedmiotowe efekty uczenia oraz zasady oceniania studentów, przekazuje do dziekanatu po zrealizowaniu przedmiotu prace studentów dokumentujące osiąganie przedmiotowych efektów uczenia oraz inną dokumentację związaną z realizacją przedmiotu.

4.2. Promotor i recenzent pracy dyplomowej – odpowiada w zakresie efektów uczenia realizowanych na seminarium i w związku z przygotowaniem i obroną pracy dyplomowej.

4.3. Pełnomocnik ds. Praktyk Studenckich – odpowiada w zakresie efektów uczenia realizowanych w czasie praktyk zawodowych.

4.4. Pełnomocnik ds. systemu Syllabus – odpowiada w zakresie weryfikacji kart przedmiotów.

4.5. Pracownicy dziekanatu WPAiSM – gromadzą i archiwizują prace studentów dokumentujące osiąganie przedmiotowych efektów uczenia oraz inną dokumentację dotyczącą realizacji programu studiów na określonym kierunku.

4.6. Zespół ds. weryfikacji osiągania przedmiotowych efektów uczenia – dokonuje okresowej oceny prac studentów dokumentujących osiąganie przedmiotowych efektów uczenia.

4.7. Wydziałowa Komisja ds. Jakości Kształcenia i Prodziekani – w zakresie określenia mierników stopnia osiągania efektów uczenia oraz okresowego przeglądu efektów uczenia przyjętych na określonym kierunku studiów.

 

5. Sposób postępowania:

5.1. Do metod weryfikacji przedmiotowych efektów uczenia należą w szczególności: 

1) egzaminy/zaliczenia pisemne i ustne

2) prace pisemne przygotowywane samodzielnie na zadany temat

3) prezentacje multimedialne przygotowywane indywidualnie lub grupowo przez studentów

4) rozwiązywanie tzw. „kazusów” -  tj. hipotetycznych sytuacji służących do sprawdzania umiejętności stosowania prawa

5) referaty

6) projekty

7) studium przypadku

8) udział w dyskusji

9) przygotowanie i obrona pracy dyplomowej

10) dziennik praktyk

5.2. Nauczyciel akademicki przygotowuje kartę przedmiotu realizowanego w ramach programu studiów, w której określa m. in. zakładane efekty uczenia i sposoby weryfikacji ich osiągania. Wzór karty przedmiotu określa Uczelniana Komisja ds. Jakości Kształcenia. 

5.3. Na pierwszych zajęciach nauczyciel akademicki przekazuje studentom informacje zawarte w karcie przedmiotu, w szczególności o sposobach i metodach weryfikacji osiągania przedmiotowych efektów uczenia i zasadach oceniania studenta. 

5.4. Nauczyciel akademicki gromadzi prace etapowe i inne dokumenty potwierdzające osiągnięcie zakładanych efektów uczenia przez studentów i po zakończeniu zajęć przekazuje je niezwłocznie do dziekanatu. W sytuacji przeprowadzenia egzaminu lub zaliczenia w formie ustnej, nauczyciel akademicki obowiązany jest do sporządzenia i przekazania do dziekanatu wypełnionego protokołu wg wzoru określonego w załączniku nr 1. 

5.5. Jeżeli weryfikacja osiągnięcia przedmiotowych efektów uczenia następuje za pośrednictwem metod przeprowadzanych w formie zdalnej, nauczyciel akademicki jest obowiązany do przekazania do Dziekanatu informacji o narzędziu elektronicznym (np. MS Teams, Platforma KA), w którym zapisane zostały prace studentów. Na prośbę Dziekana, Prodziekana, pracowników Dziekanatu, lub członków Zespołu ds. weryfikacji osiągania przedmiotowych efektów uczenia nauczyciel akademicki przekazuje w wersji elektronicznej prace etapowe wszystkich lub poszczególnych studentów oraz wygenerowane za pomocą narzędzia elektronicznego, w którym gromadzone są prace, zestawienie statystyczne dotyczące przeprowadzonego egzaminu, zaliczenia lub innej, zastosowanej metody weryfikacji przedmiotowych efektów uczenia. 

5.6. Zespół ds. weryfikacji osiągania przedmiotowych efektów uczenia, po zakończeniu każdego semestru studiów, odpowiednio w terminie do 30 kwietnia i do 30 listopada, dokonuje weryfikacji prac studentów z wybranych przedmiotów zrealizowanych w minionym semestrze. (Załącznik nr 2 – wzór protokołu z analizy wyników zaliczeń i egzaminów). Wybierane do weryfikacji prace są zróżnicowane pod względem: prowadzonych na WPAiSM w dyscyplinie Nauki prawne kierunków studiów, formy studiów (stacjonarne i niestacjonarne), charakteru przedmiotu (obligatoryjne i fakultatywne), formy pracy (np. ustne, opisowe, testowe), stopni i tytułów naukowych nauczycieli akademickich. Zespół zwraca szczególną uwagę na przedmioty prowadzone przez nauczycieli akademickich, w stosunku do których wyniki ewaluacji zajęć dydaktycznych przez studentów wykazały nieprawidłowości. Zespół może odstąpić od weryfikacji osiągania przedmiotowych efektów uczenia wobec nauczyciela akademickiego, który w minionym roku akademickim w wyniku przeprowadzonej przez Zespół weryfikacji otrzymał ocenę zadowalającą i brak jest informacji o ewentualnych nieprawidłowościach w przedmiotach realizowanych przez niego w semestrze objętym bieżącą kontrolą Zespołu. 

5.7. Wnioski z przeprowadzonej przez Zespół weryfikacji przedstawiane są na posiedzeniu WKJK. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w zakresie realizacji przedmiotowych efektów uczenia Przewodniczący WKJK lub jego zastępca przedstawia wnioski z przeprowadzonej weryfikacji nauczycielowi akademickiemu, którego dotyczyły stwierdzone nieprawidłowości. WKJK uwzględnia analizę dotyczącą weryfikacji przedmiotowych i kierunkowych efektów uczenia w ramach monitorowania realizacji programów studiów na poszczególnych kierunkach.

5.8. Metody weryfikacji efektów uczenia dla kierunku studiów określone są w programie kształcenia na danym kierunku. W szczególności metodami weryfikacji efektów uczenia założonych dla kierunku są seminaria, praca dyplomowa oraz egzamin dyplomowy. Egzamin dyplomowy weryfikuje, czy student posiada wiedzę z zakresu efektów uczenia określonych dla danego kierunku studiów, czy potrafi przedstawić odpowiedzi na pytania z zakresu pracy dyplomowej oraz danego kierunku studiów, logicznie je uzasadniając w oparciu o wiarygodne źródła wiedzy, czy posługuje się zrozumiałym słownictwem i terminologią właściwą dla danego kierunku studiów.

5.9. Uzyskanie pozytywnej oceny z egzaminu lub zaliczenia kończącego przedmiot, pozytywna ocena pracy dyplomowej i egzaminu dyplomowego, a także zaliczenie praktyki studenckiej potwierdza osiągnięcie zakładanych efektów uczenia ustalonych dla procesu kształcenia przynajmniej na minimalnym wymaganym poziomie. Poziom osiągniecia założonych efektów uczenia wynika z wystawionej oceny. Końcowa ocena ze studiów na poziomie:

1) Bardzo dobry - oznacza, że zakładane efekty zostały w pełni osiągnięte;

2) Dobry plus - zakładane efekty zostały osiągnięte z niewielkimi niedociągnięciami;

3) Dobry – zakładane efekty zostały osiągnięte, jednak z pewnymi brakami, które można szybko uzupełnić;

4) Dostateczny plus – zakładane efekty zostały osiągnięte z istotnymi brakami, ale dopuszczalnymi na wymaganym poziomie;

5) Dostateczny – zakładane efekty zostały osiągnięte z bardzo istotnymi brakami, ale dopuszczalnymi na minimalnym wymaganym poziomie

6) Niedostateczny – zakładane efekty nie zostały osiągnięte, nawet na minimalnym poziomie.

5.10. Weryfikacja założonych efektów uczenia uzyskiwanych w trakcie praktyk dokonywana jest zgodnie z zasadami określonymi w Procedurze organizacji praktyk studenckich i w Regulaminie praktyk studenckich.

5.11. Prace studentów weryfikujące przedmiotowe efekty uczenia (np. egzaminy, zaliczenia pisemne, protokoły z egzaminów ustnych) gromadzone są w wersji papierowej w dziekanacie i przechowywane są przez okres jednego roku akademickiego, a następnie archiwizowane zgodnie z zasadami obowiązującymi w Uczelni. W przypadku przeprowadzania egzaminu, zaliczenia lub innej metody weryfikacji efektów uczenia w formie zdalnej prace studentów przechowywane są w narzędziu elektronicznym (np. MS Teams, Platforma KA). 

5.12. Nauczyciel akademicki składa do dziekanatu niezwłocznie po zakończeniu kursu z danego przedmiotu:

1) listę pytań (zagadnień) egzaminacyjnych ze wskazaniem prawidłowych odpowiedzi 

2) zastosowaną punktację ze skalą ocen 

3) wersje papierową prac egzaminacyjnych / zaliczeniowych

4) referaty, kolokwia, dokumentację prac grupowych i innych form weryfikowania cząstkowych efektów kształcenia w trakcie prowadzenia zajęć dydaktycznych oraz inną dokumentację, podyktowaną specyfiką danego przedmiotu i zakładanych efektów kształcenia oraz metod ich weryfikacji.

5) wydrukowaną kartę przedmiotu (syllabus)

6) wydrukowany protokół zaliczenia przedmiotu

7) wypełniony formularz opisu teczki (Załącznik nr 3)

5.13. W przypadku przeprowadzania egzaminu, zaliczenia lub innej metody weryfikacji efektów uczenia lub cząstkowych efektów uczenia, o których mowa w ust 5.12 pkt 4, w formie zdalnej, nauczyciel akademicki składa do dziekanatu niezwłocznie po zakończeniu kursu z danego przedmiotu:

1) zastosowaną punktację ze skalą ocen

2) wydrukowaną kartę przedmiotu (syllabus)

2) wydrukowany protokół zaliczenia przedmiotu

3) wypełniony formularz opisu teczki (Załącznik nr 3) ze wskazaniem narzędzia, w którym przechowywane są prace studentów (np. MS Teams, Platforma KA).  

 

6. Podstawa prawna

6.1. Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. 2018 poz.  1668 ze zm.)

6.2. Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 27 września 2018 r. w sprawie studiów ((Dz.U. Dz.U. 2018 poz. 1861 ze zm.).

6.3. Statut Krakowskiej Akademii im. A. F. Modrzewskiego.

6.4. Regulamin studiów Krakowskiej Akademii im. A. F. Modrzewskiego.

6.5. Zarządzenie Rektora Krakowskiej Akademii im. A. F. Modrzewskiego nr 49/2019 z dnia 15 listopada 2019 r. w sprawie uczelnianego systemu doskonalenia jakości kształcenia.

6.6. Zarządzenie Rektora Krakowskiej Akademii im. A. F. Modrzewskiego nr 5/2021 z dnia 1 lutego 2021 r. w sprawie zasad dokumentowania efektów uczenia się osiąganych przez studentów

 

7. Załączniki:

 

Strona archiwalna
Uniwersytet Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie
ul. Gustawa Herlinga-Grudzińskiego 1, 30-705 Kraków
https://uafm.edu.pl

Projekt i realizacja: Ideo Powered by: CMS Edito